Baldur’s Gate 3, care s-a lansat în Early Access acum două săptămâni, pare că vrea să recupereze timpul pierdut. Nu există începuturi modeste – în schimb avem parte de nave interdimensionale, monștri-calamari paranormali și excursii în Underdark. Iar toate acestea se întâmplă înainte să de a vizita orașul propriu-zis, care este momentan indisponibil.

Larian Studios vor să creeze o impresie imediată, drept noul Dungeon Master al seriei, oferindu-ți o aventură cu miză ridicată, cu un caracter urgent care poate veni numai odată cu implantarea unei ființe care să te transforme într-un calamar ucigaș. Acest lucru este ușor subminat de impulsul meu de a împinge oamenii de pe margine la fiecare câteva minute. 

Abilitatea de a împinge oamenii face parte din D&D, iar cu design-ul generos al jocului Baldur’s Gate 3 sunt multe oportunități de a folosi abilitatea. Să te furișezi, să spunem, pe lângă un gnom neatent și să îl arunci în abis este cea mai evidentă utilizare a caracteristicii, dar poate fi de folos  dacă vrei să împingi pe cineva în foc sau în otravă, sau dacă vrei să aliniezi niște inamici pentru un atac ce doboară un rând întreg.

În echipa mea de 4, am un arsenal de rachete magice, animale de companie, vrăji și o suliță ghimpată concepută să scoată ochi, însă eu mereu încerc să optez pentru victimele din mediul exterior. Agentul 47 ar putea să prospere în Faerȗn. Armele de crimă neașteptate sunt a doua mea alegere, dacă nu există loc pentru accidente. Aproape fiecare obiect poate fi transformat într-o armă imediat – una dintre primele mele ucideri a fost făcută cu un craniu pe care l-am luat de jos și l-am aruncat într-un monstru. Mulțumesc, Skully.

Aceasta este o latură a D&D care lipsea anterior din Baldur’s Gate – cutia cu nisip creativă, dezordonată. Fiecare confruntare este o oportunitate de a-ți încerca norocul și de a extinde sistemele jocului ca și cum ai negocia cu un DM. Din fericire, Larian este destul de prietenos, permițându-vă să folosiți tot felul de strategii în timp ce luptați și explorați, cum ar fi stivuirea lăzilor pentru a obține avantaje în înălțime sau clasica strategie de a „scoate butoaiele cu  exploziv din propriul  inventar și aruncarea lor în inamici” din Păcatul original. 

Pe lângă abilitatea de a împinge oamenii și de a arunca obiecte, poți să te strecori pe furiș, să faci salturi supraomenești, să-ți scufunzi arma în bălțile de acid sau să le aprinzi folosind o torță. Aceste abilități pot fi folosite în bătălii pe rând, cu prețul unei acțiuni sau acțiuni bonus, precum și în mod liber atunci când vă plimbați în timp real. 

Oriunde există potențialul unei lupte – asta însemnând peste tot – există torțe, lăzi, obiecte împrăștiate, butoaie umplute cu substanțe volatile, scări și borduri, oferindu-vă foarte multe modalități de a obține un avantaj. Asta dacă decizi să lupți. Având o ființă parazită în creier, se pare că îți dă puterea de a influența oameni cu riscul de a suferi o infecție extraterestră. De asemenea, în funcție de modul în care ți-ai dezvoltat personajul, s-ar putea să fii priceput în artele persuasiunii și intimidării, permițându-ți să scapi de necazuri.

Într-o luptă timpurie, în care am intrat după ce nu am reușit să conving niște bandiți, am reușit să arunc o piatră care s-a prăbuțit deasupra lor, despicând pământul și lăsându-mă să sar câtre nivelul de jos.

Acolo erau și mai mulți inamici care mă așteptau, aflându-se într-o temniță care în alt mod ar fi fost greu de găsit. Nu am mai întâlnit acest truc de atunci, dar este o inițiere interesantă în adâncurile lumilor din Baldur’s Gate 3. 

Cea mai memorabilă încăierare a fost cea din tabăra goblinilor, una dintre cele mai dense zone ale primului nivel. Am negociat în timpul acesta încercând să ucid liderii unui cult, dar conducătorul era păzit de mulți camarazi. Pentru a mă pregăti, mi-am trimis supusul să spioneze de la înălțime, așa că atunci când a început bătălia aveam strategia perfectă, ucigând goblinii cu atacuri-surpriză. De asemenea, am reușit să împing niște gardieni în groapa de păianjeni de dedesubt, unde au devenit o gustare delicioasă pentru aliații mei temporari cu opt picioare. Păianjenii au reușit apoi să scape, alertând mai mulți spiriduși și adăugând mai multă carne la luptă. A scăpat rapid de sub control și, din păcate, nu am supraviețuit. Complexitatea acestor locații este un mare avantaj pentru bătălii, dar face, de asemenea, explorarea o parte mai atrăgătoare a aventurii. Există nenumărate modalități de a te deplasa, de a trece sub și peste obstacole sau de a-ți folosi abilitățile pentru a descoperi trasee ascunse.

Underdark este uimitor de elaborat, necesitând o mulțime de opriri și încredere în timp ce vă aventurați printre plantele periculoase de pe marginea stâncilor. 

Călătoria printr-un mediu ostil este mai plăcută când ai companie. Vă veți împrieteni imediat cu cei cinci însoțitori, care au de asemenea un parazit în creier. Toți sunt un dezastru , învăluiți în secrete, foarte dramatici și însetați de o poveste de dragoste. La fel ca în Original Sin 2, acestea sunt personaje originale pe care în cele din urmă le veți putea alege la crearea personajelor, nu sunt disponibili doar pentru recrutat, dar în acest moment este posibil doar să creați un personaj custom cu un trecut mai puțin conturat.

Pe lângă sfaturi și glume, însoțitorii oferă o perspectivă diferită a lucrurilor și sunt atenți la detaliile din jur.  Fiecare membru al echipei are un rol, conturând cu acuratețe o imagine a lumii exterioare.

Un personaj cu cunoștințe religioase, de exemplu, ar putea fi capabil să descifreze o inscripție, în timp ce un personaj receptiv este mai probabil să vadă urmele  monștrilor sau să ghicească povestea unei uși secrete. Când m-am aventurat pentru prima dată în Underdark, cunoștințele despre natură ale unuia dintre tovarăși au reușit să mă salveze de o ciupercă care explodează. 

Baldur’s Gate 3 este în continuă schimbare și face progrese pentru a determina dacă vei remarca biblioteca glisantă. Acestea se întâmplă în mod automat, însoțite de sunetul zarurilor, iar dialogul și abilitățile interactive reproduc o parte a simțului tactil prin aruncarea digitală a unui D20.

Dacă vrei să convingi unele personaje că Dumnezeul căruia îi aduc sacrificii este un impostor, dai click pe zar, alegi să faci o rugăciune către Tymora, zeița norocului, și urmărește cum se învârte. Creează o tensiune veritabilă și îmi place foarte mult acest lucru, deși cred că voi fi mai puțin entuziasmat când voi folosi zarul pentru a dezactiva o cameră plină de capcane după 100 de ore petrecute în joc.

Regulile și sistemele sunt extrase din D&D, dar modul de prezentare are multe în comun cu RPG-urile cinematografice moderne.  Confortul din Baldur’s Gate 3 se simte atunci când este jucat cu un RPG izometric, dar are atuul unui dialog cinematografic și a scenelor animate. Animațiile mo-cap și modelele detaliate ale caracterelor fac ca personajele jocului să fie mai expresive și mai carismatice și nu mă voi sătura niciodată să-l văd pe piticul meu punându-și degetele la tâmplă, la fel ca profesorul X, când investighează mintea cuiva.

În timp ce dragonii au atacat nava ființelor extraterestre din scena de deschidere a jocului, camera s-a focalizat pe fața și părul roșcat purtat de vânt și luminat de cerul în flăcări ale piticului meu și arăta atât de maiestuos încât am oprit conversația și am admirat imaginea. Este într-adevăr un joc somptuos, dar, de asemenea, în timpul acestor scene și conversații, este vizibil faptul că jocul este un proiect în curs de desfășurare. Aproape fiecare discuție pe care am avut-o a fost întâmpinată de o problemă de vreun fel, fie că este vorba de fizică instabilă, care face ca ființele să-și ia propria viață, personajele devenind ciudat contorsionate sau întreaga mea echipă alegând să stea exact în același loc .

Există o mulțime de alte lucruri care necesită îmbunătățiri, cu siguranță. Am întâmpinat un singur crash, dar am avut parte de o mulțime de probleme mai mici, dintre care unele au fost abordate de Larian în actualizările de pre-lansare înaintea apariției jocului în Early Access. Se așteaptă să fie în dezvoltare încă un an, cu mai multe clase, curse și alte caracteristici încă în lucru. Primul act m-a surpins. M-a convins de când am reușit să  arunc un tip de pe o stâncă și pur și simplu nu am încetat să mai joc. Sunt oarecum dezamăgit acum că echipa mea a dispărut – ajutorul nu mai este disponibil – și nu vor ajunge niciodată la Poarta lui Baldur, dar am ucis niște membri ai unui cult, am distrus  niște spiriduși și trebuie să încheiem totul cu o croazieră minunată prin Faerûn.

Cu schimbul de bătălii, design-ul  diferit și concentrarea asupra trăsăturilor sistemice, Baldur’s Gate 3 nu este o încercare de a readuce o serie veche. Este o noutate care împinge sistemele și creativitatea din Original Sin și le combină cu regulile D&D. Este foarte promițător și pare să se îndrepte în direcția bună, dar oare să îl achiziționați acum? Există 25-30 de ore bune de aventură, pline de lupte și personaje memorabile, dar nu veți vedea jocul la capacitate maximă. Este îndr-adevăr distractiv, dar nu este foarte special. În plus nu poți face un gnom să devină iluzionist, deci ce mai contează?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here